Onko Twitterin aika?

2018 on se vuosi kun Twitterillä on mahdollisuudet viimein iskeä. 2018 voi olla Twitterin vuosi.

Twiittaamisen ytimessä

Twitter on mielenkiintoinen some-jättiläinen. Valtavasta mediahuomiostaan verrattuna se on suorastaan kääpiö Facebookin rinnalla: Facebookin lähes kahteen miljardiin käyttäjään verrattuna Twitterillä on "vain" 330 miljoonaa käyttäjää. Mikä pahinta, Facebookin käyttäjiä ei vain ole enemmän, he ovat myös Twitterin käyttäjiä aktiivisempia keskimäärin.

Ja mikä vielä pahinta, Facebook on ansainnut käyttäjillään rahaa, mutta Twitter ei. Twitter on vuotanut rahaa koko olemassaolonsa ajan. Tähän asti. Twitter on nyt ensimmäistä kertaa onnistunut olemaan hetken voitollinen ja vakuuttamaan ei vain itsensä, vaan myös sijoittajat. Vuodesta 2018 povataankin Twitterille menestystä.

Twitter ei itse näyttäisi olevan kuitenkaan menestyksensä arkkitehti. Poislukien merkkirajan nostoa (joka on muuten suomeksi twiittaavalle loistava juttu) alusta on sama kun oli aiemminkin. Mainosmoottoriin on tullut pieniä viilauksia, mutta muuten kaikki on ennallaan. Miksi Twitter olisi nyt siis nousemassa?

Twitter liitää koska Facebook yskii


Naamakirja on muuttunut nihkeäksi palveluksi, jota ei voi sanoa käyttävänsä mielellään. Ainoa asia mistä naamakirjassa nautin on siellä ylläpitämieni sivujen kautta toiminta. Henkilökohtaisella puolella Facebookia on hankalampi ja hankalampi löytää mielekästä tekemistä.

Ja tämä ei ole vain mielipide. Tutkimukset näyttävät mm. miten Facebookin käyttö korreloi pienemmän tyytyväisyyden kanssa. Viestintä Facebookin kautta on kohteetonta ja varsin pinnallista, muiden sosiaalisten suhteiden korvaantuminen sillä voikin olla huono ajatus. Jotkut ovatkin päätyneet poistamaan Facebookin käytöstä kokonaan.

En pidä Facebookia määritelmällisesti pahana asiana, some-viestintä kokonaisuutena kun voi kuitenkin olla ratkaisu kasvavan ihmiskunnan viestintätarpeisiin. Nykyinen pinnallistunut viestintä ei nimittäin välttämättä ole Facebookin syytä, se vain tapahtui samaan aikaan sen kanssa.

Lopulta kuitenkin Facebook ei kuitenkaan enää ole hauska alusta monelle käyttäjälle.Sen sisällä toteutuvat voimakkaasti lähes kaikki sosiaalisen median varjopuolista.

Itselleni viimeinen hauska puoli Facebookia on suora pikaviestintä tuttujeni kanssa ja yhteisö- ja yrityssivujen ylläpitoon liittyvät asiat. Nyt tämä jälkimmäinen on kuitenkin muuttumassa huomattavasti vähemmän mielekkääksi.

Yritys- ja yhteisöapokalypsi

Facebookissa on myös tulossa suuri muutos mikä tulee tekemään yrityssivujen ylläpidon siellä hankalaksi. Yritysten ja yhteisöjen julkaisut katoavat Facebookin etusivulta, pakottaen yritykset ostamaan näkyvyyttä päästäkseen etusivulle takaisin. Tämä muodostaa myös hieman painetta Twitterin suuntaan, ehkäpä yritys- ja yhteisökäyttäjät siirtyvät enemmän Twitteriin.

Lisäksi sama muutos tulee todennäköisesti puskemaan Facebookin mainoshintoja ylöspäin kiitos suuremman määrän FB-mainoksia. Jos Facebookin mainoshinnat nousevat, tekee se Twitterissä mainostamisesta houkuttelevampaa ja antaa myös Twitterille mahdollisuuden nostaa hintojaan.

Kuinkas Suomessa?

Suomessa Twitter on kääpiöpalvelu. Suuresta mediahuomiosta huolimatta hyvin pieni joukko käyttäjiä. Se onkin käyttäjämäärissä noin tasoissa verrattain tuntemattoman Snapchatin kanssa ja häviää mm. LinkedInille, Pinterestille ja Instagramille.

Mediahuomio on kuitenkin tehnyt siitä tutun nimen. Jos Suomessakin on riittävästi tyytymättömyyttä Facebookin kanssa, paine vaihtaa alustaa voi vaikuttaa ja käyttäjät todennäköisesti siirtyvät seuraavaan joka pystyy tarjoamaan heille sitä mitä käyttäjät haluavat. Twitterillä olisi jo hieman massaa, jotta Facebook-krapulasta kärsivä käyttäjä saattaisi löytää twiittaamisen ilon.

Twitterillä on nyt tilaisuus... siitä voi tulla menestys itsestään huolimatta. Kunhan se ei itse tee nyt mitään erityisen tyhmää, näyttisi vuosi 2018 olevan Twitterin vuosi.

Kommentit